2019 - Rekordår för ŠKODA i Sverige

2019 blev ett nytt rekordår för ŠKODA. 18 059 registrerade bilar resulterade i en marknadsandel på hela 5,07% vilket överstiger det tidigare rekordåret 2017 då 17 319 bilar registrerades Parallellt med den toppnoterade marknadsandelen känner allt fler till ŠKODA. Enligt en löpande marknadsundersökning från Norstat nämner nära var tredje person i Sverige (32,0%) i ålderspannet 26-55 år, ŠKODA på frågan om vilka bilmärken man känner till.

Samtidigt som ŠKODAs bilförsäljning går bra väljer även allt fler kunder att köpa tillbehör, där märket noterar en uppgång på 15% jämfört med 2018 som även det var ett rekordår med en ökning på 15% mot 2017.

”Vi märker att allt fler kunder vill utrusta sina bilar med smarta tillbehör för en ännu högre funktionalitet i vardagen", säger Tommy Olofsson, Servicemarknadschef på ŠKODA Sverige.
Tommy tillägger att man under året genomfört en omfattande genomgång och uppgradering av alla tillbehörsavdelningar hos landets 70 återförsäljaranläggningar.

Under 2019 har ŠKODA lanserat två helt nya bilmodeller ŠKODA SCALA och ŠKODA KAMIQ, vid sidan av detta har även en uppgraderad SUPERB facelift lanserats.

"Märket starka ställning är resultatet av ett långsiktigt utvecklingsarbete inom många områden. Redan 2014 påbörjade vi en modernisering av alla våra återförsäljaranläggningar, samtidigt har vi lanserat en rad nya modeller med en helt ny nivå på kvalitet och design som vunnit många utmärkelser. Vår lite säregna kommunikation har attraherat en ny målgrupp som värdesätter våra produkter och tillsammans har detta bidragit till vår starka ställning”, säger Anders Bergman, märkeschef ŠKODA Sverige.

Under 2020 tar ŠKODA klivet mot en elektrifierad framtid och lanserar helt eldrivna CITIGOe iV samt laddhybriderna SUPERB iV och OCTAVIA iV. Den 24 januari öppnar även förhandsbokningen av märkets helt nya eldrivna SUV som bygger på koncernens MEB-plattform med en räckvidd på upp 500 km enligt WLTP.